Live-Ticker: Die 6 Stunden von Spa 2023

Zeit bis zum Rennende | Time until race end

0
Hour
0
Minute
0
Second

18:55

🇬🇧 If you followed the race with us on our ticker today, thanks! It was a pleasure to describe this one . On to Le Mans!

🇩🇪 Wenn ihr das Rennen mit uns hier im Ticker verfolgt habt, danke! Es hat großen Spaß gemacht, das Rennen zu beschreiben. Ab nach Le Mans!

18:49

🇬🇧 Team WRT wins in LMP2, Richard Mille AF Corse in GTE Am

🇩🇪 Team WRT gewinnt in LMP2, Richard Mille AF Corse siegt in GTE Am

18:49

🇬🇧 Finishing order in Hypercar: #7, #8, #51, #5, #2

🇩🇪 Positionen im Hypercar: #7, #8, #51, #5, #2

18:46

🇬🇧 🏁 #7 Toyota wins in Spa!

🇩🇪 🏁 Toyota #7 gewinnt in Spa!

18:44

🇬🇧 There’s the pass! Calado overtakes Makowiecki for third position at the end of the Kemmel Straight. Great driving from both.

🇩🇪 Da ist das Ding – Calado überholt Makowiecki für P3 am Ende der Kemmel Gerade. Fantastisch von beiden.

18:42

🇬🇧 Five seconds between Makowiecki (P3) and Calado (P4)

🇩🇪 Fünf Sekunden zwischen Makowiecki (P3) und Calado (P4)

18:40

🇬🇧 Costa (see 18:27) is now right behind the #9 car and looking to overtake for P3 in LMP2. Mistake by Calderelli in the #9 car and Costa gets past at the Bus Stop.

🇩🇪 Costa (siehe 18:27) fährt dicht hinter dem #9 und versucht vorbeizukommen. Es geht um P3 in LMP2. Fehler von Calderelli im #9! Costa überholt an der Bus Stop Kurve.

18:37

🇬🇧 8 minutes left and Calado is hunting down Makowiecki for P3 overall. Gap now only 10s.

🇩🇪 Noch 8 Minuten vom Rennen und Calado jagdt Makowiecki für P3. Abstand beträgt nur 10s.

18:33

🇬🇧 #41 Team WRT (P1) and #23 United Autosports (P2) pit on the same lap, and the #41 turn the car around quicker. Advantage Team WRT into the closing stages in LMP2.

🇩🇪 #41 Team WRT (P1) und United Autosports #23 (P2) gehen zur gleichen Zeit in die Boxengasse. Das #41-Crew sind schneller – Vorsprung Team WRT in der letzten viertel Stunde in LMP2.

18:29

🇬🇧 🗣 Radio call to Fred Makowiecki (#5 Porsche, P3) „Pick up the pace. We are watching the gap behind.“

🇩🇪 🗣 Funkspruch an Fred Makowiecki (#5 Porsche, P3) „Gib Gas, wir beobachten den Abstand zu P4.“

18:27

🇬🇧 Albert Costa in the #34 Inter Europol is on fire right now, passing Team WRT and United Autosports in consecutive laps. He’s now in P4 in class, closing in on the #9 Prema car.

🇩🇪 Albert Costa im Inter Europol #34 ist auf einem anderen Niveau gerade. Er fährt an Team WRT und United Autosports vorbei und ist jetzt auf dem 4. Platz. #9 Prema ist nur 8s weiter vorne.

18:20

🇬🇧 🗣 Radio call to James Calado (#51 Ferrari, P4) „Gap (to Porsche in P3) is 35s and their last pit stop is under investigation.“

🇩🇪 🗣 Funkspruch an James Calado (#51 Ferrari, P4) „Abstand (zu Porsche in P3) beträgt 35s und ihr letzte Stopp wird gerade von den Stewards angeguckt.“

18:09

🇬🇧 That was a very controversial pass and I’d be very surprised if there isn’t a penalty for Kobayashi. Hartley was super-slow on cold tyres, but left plenty of room for the #7 car.

🇩🇪 Das war ein sehr kontroverses Manöver und ich würde mich sehr wundern, wenn Kobayashi keine Strafe abkriegt. Hartley war sehr langsam unterwegs, mit seinen neuen Reifen, hat aber ordentlich Platz für Kobayashi gelassen.

18:03

🇬🇧 Kobayashi puts in the fastest lap of the race just as Hartley pits in the #8 car. They’re nose to tail into Eau Rouge and Kobayashi passes the Kiwi for the lead! Kobayashi was miles off the track for that overtake though, so the stewards may have something to say about it.

🇩🇪 Kobayashi fährt die schnellste Rennrunde, als Hartley im Toyota #8 in die Box fährt. Kobayashi ist dicht hinter Hartley, als der Neuseeländer aus der Box fährt. Kobayashi überholt an der Eau Rouge Kurve, ist aber weit weit von der Strecke, als er vorbeizieht. Die wird sicherlich vom Race Director noch mal angeschaut.

17:56

🇬🇧 Final pit stops for the #5 Porsche (currently P3) and the #7 Toyota (currently leading)

🇩🇪 Letzte Boxenstopps für Porsche #5 (aktuell P3) und Toyota #7 (Führender)

17:54

🇬🇧 Current standings with an hour to go: #7-#8-#5-#51-#2

🇩🇪 Aktuelle Positionen mit weniger als 1 Stunde vom Rennen: #7-#8-#5-#51-#2

17:49

🇬🇧 Current standings with an hour to go: #7-#8-#5-#51-#2

🇩🇪 Aktuelle Positionen mit weniger als 1 Stunde vom Rennen: #7-#8-#5-#51-#2

17:39

🇬🇧 New fastest lap of the race for James Calado in the #51 Ferrari

🇩🇪 Neue schnellste Rennrunde für James Calado im Ferrari #51

17:29

🇬🇧 Kobayashi against Hartley for the lead battle. This could get interesting.

🇩🇪 Kobayashi gegen Hartley für die Führung. Das könnte spannend werden.

17:29

🇬🇧 #2 Cadillac and #51 Ferrari in the pits for their penultimate stops.

🇩🇪 Cadillac #2 und Ferrari #51 in der Box für ihre vorletzten Stopps.

17:23

🇬🇧 Green flag, we’re racing again

🇩🇪 Grüne Flagge, das Rennen läuft wieder

17:23

🇬🇧 Due to the Safety Car, the #2 Cadillac (P3), #51 Ferrari (P4) and #5 Porsche (P5) and now right behind the leading Toyotas. However, all of those chasing cars owe us a stop.

🇩🇪 Wegen des Safety Cars sind das Cadillac #2 (P3), Ferrari #51 (P4) und Porsche #5 (P5) dicht hinter den Toyotas. Sie schulden uns jedoch alle noch einen Boxenstopp.

17:16

🇬🇧 This isn’t the first incident of this type this weekend. There are no tyre warmers in Hypercar, a new rule for 2023. Perhaps it is time to rethink that rule – for safety’s sake?

🇩🇪 Das ist nicht der erste Unfall dieser Art an diesem Wochenende. Es gibt keine Reifenwärmer im Hypercar, ein neuer Regel für 2023. Vielleicht sollte man das überdenken – der Sicherheit wegen?

17:14

🇬🇧 That was a massive hit. Fuoco is out of the car, fortunately. The section of the barrier he collided with is completely unprotected, no tyres at all. The replay shows he had literally just exited the pits.

🇩🇪 Das war ein heftiger Einprall. Fuoco ist aus dem Auto, glücklicherweise. Das Teil von der Leitplanke ist komplett ungeschützt, ohne Reifen. In der Wiederholung sieht man, wie er gerade aus der Boxengasse gefahren ist.

17:11

🇬🇧 Safety Car! #50 Ferrari in the wall on the run down to Eau Rouge. Looks like cold tyres… again.

🇩🇪 Safety Car! Ferrari #50 in der Mauer nach La Source/vor Eau Rouge. Sah nach kalten Reifen aus.

17:04

🇬🇧 Catsburg (#33) takes Eastwood (#25) for second in GTE Am. Class leader Rovera (#83) 30s up the road.

🇩🇪 Catsburg (#33) schnappt sich den zweiten Platz, an Eastwood (#25) vorbei, in GTE Am. Führender in der Klasse, Rovera (#83), hat einen Vorsprung von 30 Sekunden.

16:56

🇬🇧 Pit stop for the leader, #7 Toyota. Lopez out, Kobayashi in.

🇩🇪 Boxenstopp für den Führenden, #7 Toyota. Lopez raus, Kobayashi rein.

16:48

🇬🇧 Big battle on track now for the final podium spot. P3 (#5 Porsche), P4 (#50 Ferrari) and P5 (#2 Cadillac) are separated by a handful of seconds.

16:41

🇬🇧 🗣 Radio call to Alex Lynn (#2 Cadillac, P5): „Do not exceed virtual energy. Go get them, push push.“

🇩🇪 🗣 Funkspruch an Alex Lynn (#2 Cadillac, P5) „Virtuellen Energiewert nicht überschreiten. Los, gib Gas.“

16:36

🇬🇧 This Safety Car has backed the field up and eradicated Jose Maria Lopez’s lead. Second-place Ryo Hirakawa has a lot of traffic to get past before he reaches his teammate, though.

🇩🇪 Dieses Safety Car hat das Feld wieder zusammen gebracht und hat Jose Maria Lopez‘ Führung zu Nichte gemacht. Zweitplatzierter Ryo Hirakawa muss aber an einige Autos vorbeikommen, bevor er an seinem Teamkollegen rankommt.

16:29

🇬🇧 The #4 is out, by the way. Castellacci has done excellently to get the #54 back to the pits. This is the car that was practically destroyed on Thursday after an incident in FP2.

🇩🇪 Das #4 kann übrigens nicht mehr weiterfahren. Castellacci hat das #54 irgendwie wieder zur Boxengasse gebracht, gute Leistung vom Italiener. Dieses Auto wurde am Donnerstag im FP2 übrigens fast komplett zerstört.

16:21

🇬🇧 That was a strange incident. It looked like the driver of the #4, Jacques Villeneuve, put two wheels on the grass as he attempted to overtake the #54. He then span as a result and hit the barriers. Villeneuve isn’t happy, but it looked like a high-risk move. Racing incident?

🇩🇪 Das war ein komischer Unfall. Es sah danach aus, als hätte der Fahrer des #4 Vanwalls, Jacques Villeneuve, zwei Räder auf dem Rasen gehabt, als er versuchte, das #54 GT-Auto zu überholen. Villeneuve ist sichtbar genervt, es sah aber nach einem ziemlich risikoreichen Maneuver aus. Rennunfall?

16:17

🇬🇧 Safety car due to an incident at Blanchimont between the #4 Vanwall and the #54 Ferrari.

🇩🇪 Safety Car, weil es einen Unfall zwischen dem #4 Vanwall and dem #54 Ferrari an der Blanchimont-Kurve.

15:59

🇬🇧 Looks like that FCY was just for debris on track, which has now been removed by a marshal. We’re back to green

🇩🇪 Es sieht aus, als wäre das FCY nur wegen Teile auf der Strecke. Ein Streckenposten hat die Teile entfernt und das Rennen ist wieder freigegeben.

15:58

🇬🇧 FCY

🇩🇪 FCY

15:52

🇬🇧 Team WRT are first and second in LMP2 and Louis Deletraz and Ferdinand Habsburg are battling on track. Deletraz (#41) has the upper hand right now, but it’s a close one between the pair at the moment.

🇩🇪 Team WRT sind auf dem 1. und 2. Platz in LMP2. Louis Deletraz und Ferdinand Habsburg kämpfen um die Führung. Deletraz hat gerade die Nase vorn, aber es ist gerade wirklich knapp zwischen den beiden.

15:32

🇬🇧 Rahel Frey in the #85 Iron Dames Porsche clearly loses ground and slips back to fourth place.

15:23

🇬🇧 Shock moment at Ferrari #50. When exiting the pit lane, the car crosses the white line due to cold tires, which is not allowed to be crossed.

🇩🇪 Schockmoment bei Ferrari #50. Bei der Ausfahrt aus der Boxengasse überfährt der Bolide aufgrund von kalten Reifen die weiße Linie, welche nicht überquert werden darf.

15:22

🇬🇧 Peugeot #94 breaks down when exiting the pit lane.

🇩🇪 Peugeot #94 bleibt bei der Ausfahrt aus der Boxengasse liegen.

15:12

🇬🇧 Four cars receive a 5 second penalty to the next pit stop due to an illegal pit stop advantage under FCY.

🇩🇪 Vier Autos erhalten eine 5-Sekunden-Strafe zum nächsten Boxenstopp aufgrund eines illegalen Vorteils beim Boxenstopp unter FCY.

15:07

🇬🇧 The race is on again!

🇩🇪 Das Rennen ist wieder freigegeben!

15:03

🇬🇧 Porsche #6 is out of the race.

🇩🇪 Porsche #6 ist raus aus dem Rennen.

15:01

🇬🇧 Vanwall #6 loses control on the outlap and gets stuck in the gravel trap at turn five. FCY.

🇩🇪 Vanwall #6 verliert in der Outlap die Kontrolle und bleibt im Kiesbett von Kurve fünf stecken. FCY.

15:00

🇬🇧 Porsche #6 stops shortly after the bus stop chicane. The lights of the car are off – yellow flag!

🇩🇪 Porsche #6 bleibt kurz nach der Busstopp-Schikane stehen. Die Lichter des Autos sind aus – gelbe Flagge!

14:50

🇬🇧 Buemi in the #8 Toyota radioed that he was struggling to keep the gap to the second-placed Porsche due to heavy understeer.

🇩🇪 Buemi im Toyota #8 funkt, dass er die Lücke zum zweitplatzierten Porsche aufgrund von starkem Untersteuern nur schwer halten kann.

14:41

🇬🇧 The race is released again. Toyota #7 leads ahead of Porsche #6, Toyota #8 and Porsche #5

🇩🇪 Das Rennen ist wieder Freigegeben. Toyota #7 führt vor Porsche #6, Toyota #8 und Porsche #5

14:24

🇬🇧 The fact that Van Der Zande can get out of the car without any visible injuries shows how safe the current hypercars are.

🇩🇪 Dass Van Der Zande ohne sichtliche Blessuren aus dem Auto steigen kann zeigt wie sicher die aktuellen Hypercars sind.

14:23

🇬🇧 Van Der Zande gets out of the car on his own.

🇩🇪 Van Der Zande steigt selbständig aus dem Auto aus.

14:22

🇬🇧 Runner-up Van Der Zande in the #3 Cadillac crashes hard into Eau Rouge. Safety Car!

🇩🇪 Der Zweitplatzierte Van Der Zande im Cadillac #3 schlägt heftig in Eau Rouge ein. Safety Car!

14:00

🇬🇧 More than an hour of racing action is behind us. Toyota #7 leads the field ahead of Cadillac #3 and Porsche #6

🇩🇪 Mehr als eine Stunde Renn-Action liegt hinter uns. Toyota #7 führt das Feld an vor Cadillac #3 und Porsche #6

13:29

🇬🇧 Chaos in the pit lane.

🇩🇪 Chaos in der Boxengasse.

13:28

🇬🇧 FCY

🇩🇪 FCY

13:20

🇬🇧 #22 spins into the barriers

🇩🇪 Dreher und Einschlag für die #22.

13:18

🇬🇧 Vanwall is fighting for third place.

🇩🇪 Vanwall kämpft um Rang drei.

13:14

🇬🇧 The first hypercars come into the pits to change tires.

🇩🇪 Die ersten Hypercars kommen zum Reifenwechsel an die Box.

13:13

🇬🇧 The dry tires pay off! From sixth place, Conway #7 takes the lead again after just one lap.

🇩🇪 Die Trockenreifen zahlen sich aus! Von Rang sechs aus übernimmt Conway #7 nach nur einer Runde wieder die Führung.

13:10

🇬🇧 Conway #7 fights his way back to the top in the Toyota. He leaves Paul Di Resta #93 and Da Costa #38 behind.

🇩🇪 Conway #7 kämpft sich im Toyota zurück an die Spitze. Er lässt Paul Di Resta #93 und Da Costa #38 hinter sich.

13:08

🇬🇧 Green flag – the race is on again!

🇩🇪 Grüne Flagge – das Rennen ist wieder freigegeben!

13:03

🇬🇧 The pit lane is open. There are no cars in sight for a possible tire change yet.

🇩🇪 Die Boxengasse ist freigegeben. Es sind noch keine Autos für einen möglichen Reifenwechsel zu sehen.

12:57

🇬🇧 The rain intensified near the start-finish straight. Due to the new rules, however, the pit lane will remain closed behind the safety car for possible tire changes.

🇩🇪 Der Regen intensiviert sich auf Höhe der Start-Ziel-Geraden. Aufgrund der neuen Regeln bleibt die Boxengasse für mögliche Reifenwechsel hinter dem Safety-Car jedoch noch geschlossen.

12:55

🇬🇧 Safety car on the track after the Porsche #60 from the Iron Lynx team spun.

🇩🇪 Safety-Car auf der Strecke nach einem Dreher vom Porsche #60 vom Team Iron Lynx.

12:54

🇬🇧 The fastest cars in sector 1 are on wet tires – the fastest cars in sector 2 are on dry tyres. A difficult decision for the teams, which strategy works in the end.

🇩🇪 Die schnellsten Autos in Sektor 1 sind auf Regenreifen unterwegs – die schnellsten Autos in Sektor 2 sind auf Trockenreifen unterwegs. Eine schwierige Entscheidung für die Teams, welche Strategie am Ende aufgeht.

12:53

🇬🇧 Second lap: Ferrari #51, Ferrari #50 and Cadillac #2 lead the field.

🇩🇪 Zweite Runde: Ferrari #51, Ferrari #50 und Cadillac #2 führen das Feld an.

12:51

🇬🇧 Many cars on the road next to the track – yellow flag.

🇩🇪 Viele Autos neben der Strecke unterwegs – Gelbe Flagge.

12:51

🇬🇧 Ferrari #51 takes the lead. Pole-satisfied Toyota #7 slips back to P5.

🇩🇪 Ferrari #51 übernimmt die Führung. Pole-Satter Toyota #7 rutscht zurück auf P5.

12:50

🇬🇧 The race is on!

🇩🇪 Das Rennen ist freigegeben!

12:44

🇬🇧 Ferrari #43 with a pirouette and Porsche #77 with another spin before the official start. Another formation round is announced.

🇩🇪 Ferrari #43 mit einer Pirouette und Porsche #77 mit einem weiteren Dreher, noch vor dem offiziellen Start. Es wird eine weitere Einführungsrunde angekündigt.

12:41

🇬🇧 The GTE Am-Porsche #60 and #77 also slide off the track behind the safety car. In addition to moisture, the cold track temperature is also a problem for the teams.

🇩🇪 Auch die GTE Am-Porsche #60 und #77 rutschen hinter dem Safety-Car von der Strecke. Neben Feuchtigkeit macht den Teams auch die kalte Strecken-Temperatur zu schaffen.

12:39

🇬🇧 The field starts to move and the #22 United Autosports car slides off the track on the formation lap. Dry tires seem to be the wrong decision at this early stage.

🇩🇪 Das Feld setzt sich in Bewegung und die #22 von United Autosports rutscht in der Einführungsrunde von der Strecke. Trocken-Reifen scheinen die falsche Entscheidung in dieser Startphase zu sein.

12:35

🇬🇧 There is a chance of rain just before the start of the 6 Hours of Spa. The first teams mount rain tires.

🇩🇪 Kurz vor dem Start in die 6 Stunden von Spa gibt es eine Regenwahrscheinlichkeit. Die ersten Teams montieren Regenreifen.

10:30

🇬🇧 We start with our live ticker for the 6 Hours of Spa. The race starts on Saturday (29/04/2023) at 12:45 CEST.

🇩🇪 Wir starten mit unserem Live-Ticker zu den 6 Stunde von Spa. Das Rennen startet am Samstag (29.04.2023) um 12:45 Uhr MESZ.