Live-Ticker: Die 6 Stunden von Portimão 2023

Zeit bis zum Rennende | Time until race end

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19:13

🇬🇧 That was a slightly breathless but enjoyable Six Hours of Portimao. We had five different manufacturers in the top five in Hypercar and plenty of exciting racing in LMP2 and GTE Am. I hope you enjoyed following the race on our ticker – see you in two weeks time for Spa!

🇩🇪 Das war ein ziemlich atemloses und spannendes Sechs Stunden von Portimao. Wir hatten fünf verschiedene Hersteller unter den Top 5 in der Hypercar-Klasse und viele Rad-an-Rad-Kämpfe in LMP2 und GTE Am. Ich hoffe, ihr habt das Rennen auch gern mit uns verfolgt – bis in zwei Wochen in Spa!

19:03

🇬🇧 The chequered flag flies and it’s a dominant victory for Toyota. P2 is the #50 Ferrari, P3 the #6 Porsche. LMP2 winners are #23 United Autosports, with #63 Corvette Racing securing the GTE Am win.

🇩🇪 Das Rennen ist vorbei und Toyota sichert einen fulminanten Sieg in Portimao. In P2 war Ferrari #50 und P3 Porsche #6. LMP2-Sieger ist United Autosports #23, während Corvette Racing #63 sich den GTE Am Sieg sichert.

18:59

🇬🇧 Brilliant racing on the final lap between Rovera and Catsburg in GTE Am. Catsburg just about holds on for the win!

🇩🇪 Fantastisches Racing zwischen Rovera und Catsburg in der letzten Runde. Catsburg schafft es gerade so, für Corvette den Sieg einzufahren. Großartig!

18:53

🇬🇧 Alessio Rovera in the #83 Ferrari has a chance at securing the class win here. He’s right behind Nicky Catsburg, who currently leads in the #63 Corvette.

🇩🇪 Alessio Rovera im Ferrari #83 hat eine große Chance, den Klassensieg zu sichern. Er ist dicht hinter Nicky Catsburg, der im Corvette #63 führt.

18:47

🇬🇧 Two seconds separate the top two in LMP2 and in GTE Am. Those are the battles for the class victories.

🇩🇪 Die Führenden in der LMP2- und GTE Am-Klassen haben ganz knappe Vorsprünge von nur 2 Sekunden.

18:34

🇬🇧 Pier Guidi outbreaks himself and runs off the circuit, losing quite a bit of time and likely losing the final podium spot.

🇩🇪 Pier Guidi verbremst sich und fährt an der Kurve gerade aus. Er verliert ziemlich viel Zeit und deshalb wahrscheinlich auch den letzten Podiumplatz.

18:28

🇬🇧 A pit stop for the #51 Ferrari has elevated the #6 Porsche into third but it remains to be seen whether the Porsche has to also stop again.

🇩🇪 Ein Boxenstopp für Ferrari #51 hat dazu geführt, dass Porsche #6 den dritten Platz übernommen hat. Es bleibt abzuwarten, ob der Porsche auch noch in die Box muss.

18:17

🇬🇧 In Hypercar, the Ferraris look to have nailed down second and third position, with third-placed Pier Guidi actually catching Fuoco in second, even though his car is damaged.

🇩🇪 In der Hypercar-Klasse, scheinen die Ferrari den zweiten und dritten Platz sicher zu haben. Pier Guidi auf P3 ist tatsächlich schneller als den zweitplatzierten Fuoco, obwohl sein Auto angeschlagen ist.

18:07

🇬🇧 We are back to green here in Portugal. Practically every single LMP2 car is within a handful of seconds of one another so this is going to be a straight-up one-hour sprint for the win.

🇩🇪 Wir sind wieder grün in Portugal. Das gesamte Feld in LMP2 ist sehr nah beieinander, also werden wir ein spannendes Sprint-Rennen bis zum Schluss sehen.

17:58

🇬🇧 We have been fully green for almost five hours, but now we have our first caution of the race. The safety car is out on the track as the marshals recover the stricken Vanwall.

🇩🇪 Wir sind seit fast fünf Stunden grün, aber jetzt gibt es den ersten Caution des Rennens. Der Safety Car ist an der Strecke während die Streckenposten das Auto vom Kiesbett holen.

17:53

🇬🇧 Confusion for the leader in LMP2 as Giedo van der Garde doesn’t realise that the team want to do a driver change. His radio is broken so he doesn’t hear the call and the car loses quite a bit of time in the pits.

🇩🇪 Verwirrung in der Boxengasse für Giedo van der Garde im führenden LMP2-Auto. Das Team will den Fahrer wechseln, aber van der Gardes Radio ist kaputt und er weiß nicht was los ist. Das Auto verliert ziemlich viel Zeit in der Box.

17:51

🇬🇧 It may be GTE Am, but there is a full-on pro battle for the win in class between Nicky Catsburg in the sole Corvette and Alessio Rovera in the #83 Ferrari. The gap is now just 2 seconds with just over one hour of the race remaining.

🇩🇪 Es mag „nur“ GTE Am zu sei, aber es kämpfen gerade zwei vollblutige Profis um den Sieg. Nicky Catsburg führt im Corvette #63 vor Alessio Rovera im Ferrari #83. Der Abstand beträgt nur 2 Sekunden und wird immer kleiner.

17:47

🇬🇧 Great move by Fabio Scherer in the Inter Europol Competition LMP2 car, passing local hero Antonio Felix da Costa in the #48 Hertz Team Jota for fourth position in class.

🇩🇪 Großartiges Überholmaneover von Fabio Scherer im Inter Europol Competition LMP2-Auto, der an Antonio Felix da Costa im Hertz Team Jota #48 vorbeizieht und den 4. Platz in LMP2 übernimmt.

17:41

🇬🇧 Toyota’s dominance here underlined by the fact that the #8 car has just lapped the second-placed #50 Ferrari, and therefore the entire field.

🇩🇪 Toyotas Dominanz wird unterstreicht von der Tatsache, dass das Auto mit der #8 eben den zweitplatzierten #50 Ferrari – und damit auch das gesamte Feld – überrundet hat.

17:21

🇬🇧 Penalty for the leader in LMP2! Pit stop infringement for the #23 United Autosports Oreca means that five seconds will be added to the next stop. The gap to the second-placed #63 Prema machine is just 4.7s.

🇩🇪 Strafe für den Führenden in der LMP2-Klasse! Regelverletzung während des Boxenstopps für United Autosports #23, das heißt fünf Sekunden Strafe beim nächsten Stopp. Der Abstand zum zweitplatzierten Auto in LMP2 beträgt nur 4,7s.

17:19

🇬🇧 The #5 Porsche is in the pits with the rear deck off as the mechanics try to repair something on the car. The work doesn’t appear to have worked, and the car is reversed into the garage.

🇩🇪 Porsche #5 ist in der Boxengasse. Die Mechaniker haben den Heckteil abmontiert, um etwas zu reparieren. Aber das scheint nichts gebracht zu haben, und das Auto wieder in die Garage gerollt.

17:07

🇬🇧 Jacques Villeneuve is slow on track in the #4 Vanwall but appears to get the car back up to speed.

🇩🇪 Jacques Villeneuve fährt langsam im Vanwall #4, scheint aber das Auto wieder zur vollen Geschwindigkeit zu bringen.

17:01

🇬🇧 Bad news for Fred Makowiecki in the #5 Porsche – the car is very slow at the end of Makowiecki’s stint, suggesting the #963 has run out of fuel.

🇩🇪 Schlechte Nachrichten für Fred Makowiecki im Porsche #5 – das Auto fährt sehr langsam am Ende Makowieckis Stint, ein Indiz, dass dem 963 der Sprit ausgegangen ist.

16:57

🇬🇧 Spin for Rahel Frey in the third-placed #85 Porsche in GTE Am.

🇩🇪 Dreher von Rahel Frey im drittplatzierten #85 Porsche in der GTE Am-Klasse

16:55

🇬🇧 Pier Guidi’s race engineer pleads for the Italian to look after his tyres and wait for the #5 Porsche to pit rather than pass on track. Pier Guidi doesn’t appear to listen and completes a risky move into T1 on the brakes.

🇩🇪 Der Renningenieur von Pier Guidi fragt den Italiener, doch an seine Reifen zu denken und auf den Boxenstopp von #5 zu warten. Pier Guidi scheint nicht zuzuhören und überholt den Porsche etwas risikoreich am Eingang von T1.

16:50

🇬🇧 The closest battle on track right now is the #5 Porsche against the #51 Ferrari for sixth position. Extremely close racing between Makowiecki and Pier Guidi.

🇩🇪 Bei dem engsten Kampf an der Strecke gerade geht es um den 6. Platz zwischen Porsche #5 und Ferrari #51. Hart aber fair zwischen Makowiecki und Pier Guidi.

16:34

🇬🇧 Update with two-and-a-half-hours of the race remaining: P1: #8 Toyota (Hirakawa) / P2: #50 Ferrari (Molina) +59s / P3: #6 Porsche (Estre) +1:18 / P4 #51 Ferrari (Giovinazzi) +1:23 / P5 #94 Peugeot (Menezes) +1 lap

🇩🇪 Update nach drei und halb Stunden vom Rennen: Update with two-and-a-half-hours of the race remaining: P1: #8 Toyota (Hirakawa) / P2: #50 Ferrari (Molina) +59s / P3: #6 Porsche (Estre) +1:18 / P4 #51 Ferrari (Giovinazzi) +1:23 / P5 #94 Peugeot (Menezes) +1 lap

16:30

🇬🇧 The lead Toyota remains markedly quicker than the rest of the Hypercar field in the hands of Ryo Hirakawa, but the other competitors are very evenly matched.

🇩🇪 Toyota #8 ist deutlich schneller unterwegs als der Rest vom Hypercar-Feld. Ryo Hirakawa ist hinter dem Steuer. Die anderen Hypercar-Autos sind jedoch leistungsmäßig sehr ähnlich.

16:11

🇬🇧 P3, P4 and P5 in LMP2 are running very close to each other on track. Hanson (#22 United Autosports), Delétraz and Frijns (#41 and #31 Team WRT) are within a couple of seconds of each other.

🇩🇪 P3, P4 und P5 in der LMP2-Klasse sind sehr nah aneinander. Der Abstand zwischen Hanson (#22 United Autosports), Delétraz und Frijns (#41 and #31 Team WRT) beträg nur 2 Sekunden.

16:08

🇬🇧 The #51 Ferrari has suffered electrical issues for the past hour and is now running without its hybrid system. Giovinazzi is currently running 4th.

🇩🇪 Ferrari #51 hat Probleme mit der Elektrik und fährt ohne Hybrid. Giovinazzi ist gerade auf dem 4. Platz.

15:59

🇬🇧 The Hypercars have just finished making their third pit stops. The #8 Toyota still leads the race, now by 45s from the #51 Ferrari. Both the #6 Porsche and the #93 Peugeot are also in contention for a podium.

🇩🇪 Die Hypercars haben gerade ihre dritten Stopps erledigt. Das Toyota #8 führt weiterhin mit einem Abstand von 45s vor dem Ferrari #51. Porsche #6 und Peugeot #93 haben beiden Chancen auf einem Podium.

15:51

🇬🇧 We use the rather quiet phase of the race for a driver change in our team 😉 David will take over the live ticker from 4 pm until the end.

🇩🇪 Wir nutzen die recht ruhige Phase des Rennens für einen Fahrerwechsel bei uns im Team 😉 David übernimmt ab 16 Uhr den Live-Ticker bis zum Schluss.

15:37

🇬🇧 Not everything is going according to plan with the Ferrari #51. During the pit stop, an uncharacteristically strong smoke development was observed on the front brakes.

🇩🇪 Beim Ferrari #51 läuft nicht alles ganz nach Plan. Während des Boxenstopps war eine untypisch starke Rauchentwicklung an den Vorderbremsen zu beobachten.

15:31

🇬🇧 Porsche has stepped up a gear again and moved past the #51 Ferrari for third overall.

🇩🇪 Porsche hat wieder einen Gang zugelegt und sich ein weiteres Mal am Ferrari #51 vorbei auf Gesamtrang drei geschoben.

15:27

🇬🇧 In LMP2, the drivers are currently pushing the limits of their cars. A full five cars are still only 0.1 seconds apart after just under three hours. The pressure is correspondingly high due to the numerous attacks in the field.

🇩🇪 In der LMP2 gehen die Fahrer derzeit an die Grenzen ihrer Wagen. Ganze fünf Fahrzeuge sind nach knapp drei Stunden noch immer nur 0,1 Sekunden voneinander entfernt. Entsprechend hoch ist der Druck durch die zahlreichen Angriffe im Feld.

15:25

🇬🇧 The #7 Toyota is currently still in eleventh position and has not managed to get back into the top 10. Should this remain the case, the number seven will go empty-handed and will not score any points in Portugal.

🇩🇪 Der Toyota #7 ist aktuell immer noch auf Position elf und hat es nicht geschafft in die Top 10 zurückzukommen. Sollte es dabei bleiben, geht die Nummer sieben leer aus und bekommt keine Punkte in Portugal.

15:14

🇬🇧 It seems that Ferrari is planning an attack on the top. The gap between the #8 Toyota and #50 Ferrari has narrowed from 38 seconds to 25 seconds in the last few laps.

🇩🇪 Es scheint so, als ob Ferrari einen Angriff auf die Spitze plant. Der Abstand zwischen dem Toyota #8 und Ferrari #50 hat sich in den letzten Runden von 38 Sekunden auf 25 Sekunden verringert.

15:08

🇬🇧 Car #63 gets a 5-second longer stand time at the next pit stop as a penalty for causing a collision in turn five.

🇩🇪 Der Wagen #63 bekommt eine 5 Sekunden längere Standzeit beim nächsten Boxenstopp als Strafe, da er eine Kollision in Kurve fünf verursacht hatte.

14:58

🇬🇧 A 5-second stop-and-go penalty for Vanwall Racing’s #4 for an infringement during the pit stop.

🇩🇪 Eine 5 Sekunden Stop-and-Go-Strafe für die #4 von Vanwall Racing wegen eines Verstoßes während des Boxenstopps.

14:45

🇬🇧 While the hypercars are enjoying a brief moment of rest, the action in the GTE class is picking up. There, the two Ferraris #21 and #83 have taken over the first two places.

🇩🇪 Während sich die Hypercars einen kurzen Moment der Ruhe gönnen nimmt die Action in der GTE-Klasse zu. Dort haben die beiden Ferrari #21 und #83 die ersten beiden Plätze übernommen.

14:30

🇬🇧 The sensor replacement on the #7 Toyota is complete and the car resumes the race from eleventh position.

🇩🇪 Der Sensortausch beim Toyota #7 ist abgeschlossen und der Wagen nimmt das Rennen von Rang elf wieder auf.

14:24

🇬🇧 The reason for the garage visit of the Toyota #7 is a small sensor that is defective and has to be replaced in order not to violate the regulations.

🇩🇪 Der Grund für den Werkstatt-Besuch des Toyota #7 ist ein kleiner Sensor der defekt ist und getauscht werden muss, um nicht gegen das Regelwerk zu verstoßen.

14:22

🇬🇧 The car #51 could now also overtake the Porsche #6 and thus take third place.

🇩🇪 Der Schwester-Wagen #51 konnte nun auch den Porsche #6 überholen und damit Platz drei einnehmen.

14:20

🇬🇧 Problems with the second placed Toyota #7! The car has just been pushed into the pits and more extensive work is being carried out. The exact background is not yet clear. Ferrari has taken over second place in the meantime.

🇩🇪 Probleme beim zweitplatzierten Toyota #7! Das Fahrzeug wurde soeben in die Box geschoben und es werden umfangreichere Arbeiten durchgeführt. Der genaue Hintergrund ist aktuell noch nicht ganz klar. Ferrari hat zwischenzeitlich den zweiten Platz übernommen.

14:19

🇬🇧 In Portugal, the difference between hybrid hypercars and those without electric motors becomes really visible. Both the Glickenhaus car and the Vanwall car have no chance on the mountain-and-valley track.

🇩🇪 In Portugal wird der Unterschied zwischen Hybrid-Hypercars und jenen ohne Elektromotor erst richtig sichtbar. Sowohl der Wagen von Glickenhaus, als auch jener von Vanwall sind auf der Berg-und-Tal-Strecke chancenlos.

14:16

🇬🇧 The battle between Ferrari and Porsche also seems to be decided. Ferrari has taken back third place with the #50.

🇩🇪 Auch der Kampf zwischen Ferrari und Porsche scheint entschieden. Ferrari hat sich mit der #50 den dritten Platz zurückgeholt.

14:15

🇬🇧 In the meantime, the Cadillac also had to give way and was beaten by a manoeuvre of the Peugeot #94. The latter is able to take over sixth position without much effort.

🇩🇪 Unterdessen muss auch der Cadillac Federn lassen und sich einem Manöver des Peugeot #94 geschlagen geben. Dieser kann ohne große Mühen die sechste Position übernehmen.

14:14

🇬🇧 In the GTE class, the almost one-hour battle for second place has come to an end. The Iron Dames Porsche has prevailed and relegated the Corvette to third place.

🇩🇪 In der GTE-Klasse hat der fast einstündige Kampf um Platz zwei ein Ende. Der Iron Dames Porsche hat sich durchgesetzt und die Corvette auf Rang drei verwiesen.

14:12

🇬🇧 The battle for third position in the hypercar class is on again. The Ferrari #50 goes on the attack against the Porsche #6, but has problems with heavy traffic.

🇩🇪 Der Kampf um Position drei der Hypercar-Klasse ist erneut entbrannt. Der Ferrari #50 setzt zum Angriff auf den Porsche #6, hat jedoch Probleme mit dichtem Verkehr.

14:03

🇬🇧 While Toyota managed to keep its lead, Ferrari lost three third places to the #6 Porsche during the recent pit stop.

🇩🇪 Während Toyota seine Führung behalten konnte, verlor Ferrari während des jüngsten Boxenstopps drei dritten Rang an den Porsche #6.

13:58

🇬🇧 New from this race is the „Virtual Energy Tank“, which is displayed in alternation with other info during the TV broadcast and reveals details about the available energy/fuel quantity of the vehicles.

🇩🇪 Neu ab diesem Rennen ist der „Virtual Energy Tank“, der im Wechsel mit anderen Infos während der TV-Übertragung angezeigt wird und Details zur verfügbaren Energie/Benzin-Menge der Fahrzeuge offenbart.

13:50

🇬🇧 Sebastien Buemi in the #8 Toyota has now taken the lead in the Hypercar class.

🇩🇪 Sebastien Buemi im Toyota #8 hat nun die Führung in der Hypercar-Klasse übernommen.

13:45

🇬🇧 An internal Toyota duel for first place. Sebastien Buemi is currently trying several manoeuvres to get past Mike Conway.

🇩🇪 Ein Toyota-internes Duell um Platz eins. Sebastien Buemi versucht aktuell mehrere Manöver um an Mike Conway vorbeizukommen.

13:39

🇬🇧 A caution for Ben Keating in the #33 Corvette for exceeding the track limits too often in the battle with the Iron Dames Porsche.

🇩🇪 Eine Verwarnung für Ben Keating in der Corvette #33. Hintergrund ist ein zu häufige Überschreitung der Streckenbegrenzung im Kampf mit dem Iron Dames Porsche.

13:36

🇬🇧 In LMP2, the first pit stops have started. The first five positions are in at the same time for the stop.

🇩🇪 In der LMP2 haben die ersten Boxenstopps begonnen. Die ersten fünf Positionen sind zeitgleich zum Stopp drin.

13:24

🇬🇧 The race start for United Autosports in the LMP2 class went almost perfectly. Currently, the team is leading in positions one and two with its cars #22 and #23.

🇩🇪 Der Rennstart für United Autosports verlief in der LMP2-Klasse nahezu perfekt. Aktuell führt das Team auf den Positionen eins und zwei mit seinen Fahrzeugen #22 und #23.

13:22

🇬🇧 The Iron Dames Porsche is going from strength to strength and is about to overtake the Corvette for second place in the GTE class.

🇩🇪 Der Iron Dames Porsche legt immer weiter zu und steht kurz davor die Corvette auf Rang zwei der GTE-Klasse zu überholen.

13:19

🇬🇧 The first yellow flag of the race. The Aston Martin #777 is off the track in turn one.

🇩🇪 Die erste gelbe Flagge im Rennen. Der Aston Martin #777 steht in Kurve eins neben der Strecke.

13:17

🇬🇧 In the Hypercars, Ferrari also made up for the loss of fourth place and was able to pass the #6 Porsche. Toyota now leads in P1 and P2, followed by Ferrari in P3 and P4 and Porsche in P5.

🇩🇪 Auch bei den Hypercars hat Ferrari den Verlust von Rang vier wieder ausgeglichen und konnte am Porsche #6 vorbeigehen. Damit führt Toyota auf P1 und P2, gefolgt von Ferrari auf P3 und P4 sowie Porsche auf P5.

13:12

🇬🇧 In the GTE class, the Ferrari #21 got off to a perfect start and was able to pass the Iron Domes Porsche and the Corvette for first position.

🇩🇪 In der GTE-Klasse erwischte der Ferrari #21 einen perfekten Start und konnte am Iron Domes Porsche und der Corvette vorbei auf Position eins fahren.

13:07

🇬🇧 The duel for second place is over for the time being. Buemi was able to prevail in the Toyota and regain P2.

🇩🇪 Das Duell um Platz zwei ist vorerst vorbei. Buemi konnte sich im Toyota durchsetzen und sich P2 zurückerobern.

13:05

🇬🇧 The picture is similar in the battle for fourth place. Here, however, it is the Ferrari #50 that gives the Porsche #6 a run for its money.

🇩🇪 Ähnlich das Bild auch im Kampf um Platz vier. Hier ist es jedoch der Ferrari #50 der dem Porsche #6 kräftig einheizt.

13:03

🇬🇧 The #8 Toyota is not letting up and is literally sticking to the #51 Ferrari. Sebastien Buemi is trying to make up for the loss by any means possible.

🇩🇪 Der Toyota #8 lässt nicht locker und klebt förmlich am Ferrari #51. Sebastien Buemi versucht mit jedem Mittel den Verlust wieder gut zu machen.

13:01

🇬🇧 The race has started. The Ferrari #51 manages to pass the Toyota #8 directly after the first corner and takes over second place. The second Ferrari #50 loses one place to the Porsche #6.

🇩🇪 Das Rennen ist gestartet. Der Ferrari #51 schafft es nach der ersten Kurve direkt am Toyota #8 vorbei und übernimmt Rang zwei. Der zweite Ferrari #50 verliert einen Platz an den Porsche #6.

10:30

🇬🇧 We start with our live ticker for the 6 Hours of Portimão. The race starts today at 12:00 CEST.

🇩🇪 Wir starten mit unserem Live-Ticker zu den 6 Stunde von Portimão. Das Rennen startet heute um 12:00 Uhr MESZ.